Da Vinci Escapebus 

Wat krijg je als je een escaperoom in een bus stopt? Een Escapebus! ‘Het atelier van Leonardo da Vinci’ is het thema van deze spectaculaire escapebus.

Leonard da Vinci die leefde van 1452 tot 1519, wordt gezien als één van de meest belangrijke ingenieurs allertijden. Om te ontsnappen uit de bus krijgen jullie de opdracht om één van de laatste uitvindingen van Leonardo da Vinci te redden. Hiervoor speel je zes spellen die allemaal betrekking hebben op het ingenieursvak; van het bouwen van een brug tot het verzamelen van data. Lukt het jou om als snelste en slimste uit het atelier te ontsnappen?

Gossip Datascape

Gossip Dataspace is een web-based project dat onderzoekt of machines in staat zijn om te roddelen. Binnen deze 3D geanimeerde omgeving volgen twee roddelende bots de speler. Deze speler verkent de virtuele omgeving en heeft interactie met andere spelers. De bots verzamelen en slaan alle nutteloze informatie op van de spelers. Al deze informatie over de deelnemers worden onderdeel van een oneindig grote database.

Deze virtuele wereld is de tweede versie van de gossip-bot serie van kunstenaar Quintus Glerum.

What a time to be Alive! VR installatie

Een project van Spacemakers van STRP Educatie. Geboren in een wereld van ecologische catastrofes, ervaren veel jongeren een toenemende druk om de planeet te redden. Maar de CO2-uitstoot blijft toenemen.

Je kunt je afvragen: “Wat heeft het voor zin om het te proberen als we toch gedoemd zijn?” De VR ervaring ‘What a time to be Alive’, gemaakt door STRP Spacemakers en virtual reality artist Iris van der Meule leidt je door een greep uit de gevoelens die gepaard gaan met het ervaren van Climate Doom.

Creative Coding van visuals met Hydra

Hydra is een programmeertaal waarmee je in real-time, generatieve beelden kan coderen in je browser. Het werken in Hydra is gebaseerd op het patching-systeem van analoge modulaire synthesizers. In plaats van fysieke draden, werk je met code. Met Hydra kan je verschillende dingen doen, zoals het toevoegen van overlays op camera feeds, live streams en video’s. Daarnaast kan je er ook audio reactieve beelden mee creëren. Het is een handige tool voor mensen die op zoek zijn naar een creatieve en intuïtieve manier om real-time beelden te genereren en te manipuleren.

Hydra is open source en is ontwikkeld door code artist Olivia Jack.

 

Spotipy

Festivals zijn enorm populair. Deze populariteit komt ook door de megashows die op deze festivals worden neergezet. Het maken van de visuele shows kost veel tijd. Vooral als de lichten en visuals per artiest of zelfs per liedje op elkaar moeten worden afgestemd.

Voor het afstudeerproject Spotipy van Bart Arts van TU/e Industrial Design heeft hij een programma ontwikkeld dat automatisch unieke visuals genereert per muzieknummer. Geen enkel nummer heeft dezelfde output. Spotipy haalt data op van Spotify, bijvoorbeeld data over hoe het tempo, dynamiek en toonsoort van een track zijn. Spotipy maakt het mogelijk om met deze data licht en video aan te sturen. Zo ontstaat per muzieknummer een unieke visuele show die automatisch gegenereerd wordt. 

Bekijk hier de teaser:

Infinity Depot

Wat gebeurt er met de game avatars waar we niet meer mee spelen? Al de uitrusting en herinneringen die de speler en avatar samen hebben verzameld, maken geen verschil in het feit dat elk spel op een gegeven moment uit is gespeeld. Wat gebeurt er vervolgens met deze karakters en hun werelden?

De Game Artists van het Mediacollege geven antwoord op deze vraag. Dat doen ze in de vorm van een virtuele dystopische* simulatie. Deze duistere wereld is gevuld met avatars die niet langer welkom zijn in hun eigen wereld en een nieuw leven proberen op te bouwen in een gamewereld zonder game: het Infinity depot.

 

Fontys Innovation Lab

Bij Fontys Innovation Lab kom je in een inspirerende omgeving en zie je de nieuwste projecten van studenten van Fontys ICT, zoals de richtingen Mediadesign en Game Design & Technology,

Duik bijvoorbeeld in het Digital Twin AI project Strawberry Fields, test de 11 games in het Game UX lab, kom kennismaken met Excellence projecten van Fontys Delta én maak lol met de multiplayer VR Game Cup cake Wars & Yokufa Party game!

 

Tour MU Hybrid Art House

In MU Hybrid Art House draait het om kunst in de breedste zin van het woord. Het gaat er bij MU niet om wat kunst is, maar wat kunst kan zijn. MU is gevestigd in een voormalige Philipsfabriek op Strijp-S in Eindhoven.

De tour bij MU neemt je mee langs de highlights van 25 jaar MU! Tour langs de verschillende kunstwerken en installaties in het Art House. Deze kunnen onvoorspelbaar zijn, speels, ontroerend, prikkelend en visionair, en nodigen uit om je actief te verhouden tot de werken en de wereld om je heen.

 

Te mooi om weg te gooien / Too pretty to discard

Elian Beeker van de Design Academy onderzocht de wereld van afgedankte visnetten. Dit heeft het project Too pretty to discard opgeleverd.

Afgedankte visnetten vol intrigerende kleuren en unieke patronen belanden in afvalstromen voordat ze worden versnipperd. Maar hun geknoopte en geweven structuur biedt mogelijkheden voor nieuwe productlijnen.Elian heeft een instrument ontwikkeld dat de netten verhit en opnieuw in vorm brengt. Eenmaal afgekoeld laat het stijve stukken achter in de anders flexibele netten.

Deze methode levert bruikbare materialen op. Een mooi voorbeeld om afgedankte voorwerpen, in plaats van te vernietigen een nieuw leven te geven.

Prompt Battle: wat zijn jouw AI skills?

Hoe goed kan jij je fantasie tot leven wekken met artificiële Intelligentie (AI)?

Met een AI kun je razendsnel afbeeldingen maken. Kun jij hem ook jouw wil opleggen met een adequate tekstuele input, oftewel een prompt*? Bij de promptmasters van de HAN leer je een goede prompt maken – én mag je meteen je skills laten zien in een promptbattle. Je neemt deel aan een korte workshop over prompts en daarin oefen je met het genereren van afbeeldingen in AI.

Vervolgens neem je in tweetallen plaats achter een computer en verzin je een prompt. Het publiek kijkt mee en blijft staan bij het duo met de mooiste afbeelding. Het duo met het meeste publiek wint en mag zich promptmaster noemen! Na afloop krijg je een digitale badge mee met jullie prompt en jullie creatie als bewijs.
De illustratie bij dit bericht is een door AI gemaakte afbeelding.

 

* “prompt” is binnen de wereld van AI tools een officiëel begrip.